• bugün (184)
  1. eskiden mahallemizdeki köpekler akşam olunca kendi yolunu bulurdu. üstlerine söz söylenecek insan evladı gibi eğitimden geçmeden doğal halleriyle yaşarlardı. şimdi bakıyorum da her beş kişiden biri bir köpeğin üstünde atlama, bırakma, gelme gibi talimatlar vererek resmen bir dikta rejimi icra ediyor. bu sonbahar geldiğinde çocukken oynadığımız boş arsalar artık yok, eğitim merkezleri var. halbuki eski günlerde bir terlik veya gazete sesi bile yanlış bir kedi patisine kadar şartlanmış konuta son verirdi. ruhu serbest bırakmak diye bir şey kalmamış resmen.
  2. eskiden ceza usulü eğitim çok yaygındı yanlış hatırlamıyorsam, şimdi ödül ve pozitif pekiştirme ön planda. iki yöntemi de denk geldikçe gözlemleme fırsatım oldu, en azından köpekler daha mutlu ve uyumlu oluyor. değişim bence hayvan psikolojisi açısından çok daha sağlıklı bir yön gösteriyor.